Hlasující v anketě rozhodli o finálním pořadí nominací takto:
1. místo 35% | Změny silniční daně a daňová podpora použití nízkoemisních automobilů (novela zákona o dani silniční a zákona o daních z příjmů) |
Předpis | Zákon č. 142/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů » Plné znění |
Autor | Vláda – Ministerstvo financí |
Zdůvodnění | Zákon byl přijat v reakci na prudký nárůst cen energií a především pohonných hmot. Novelou fakticky došlo ke zrušení silniční daně pro osobní automobily, autobusy a nákladní auta s hmotností do 12 tun. U ostatních zdanitelných vozidel došlo ke snížení sazby a zrušení placení záloh na daň. Jedná se o dílčí, nicméně efektivní a rychlou pomoc podnikatelům. Součástí teto novely je i daňová podpora používání nízkoemisních osobních automobilů především v rámci zaměstnaneckých benefitů. |
2. místo 23% | Odstranění administrativních a daňových překážek pro poskytnutí pomoci Ukrajině a ukrajinským uprchlíkům před válkou (zákon o opatřeních v oblasti daní v souvislosti s konfliktem na Ukrajině) |
Předpis | Zákon č. 128/2022 Sb., o opatřeních v oblasti daní v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaných invazí vojsk Ruské federace » Plné znění |
Autor | Vláda – Ministerstvo financí |
Zdůvodnění | Zákon pružně reaguje na bezprecedentní agresi Ruska na Ukrajině v oblasti daní. Zjednodušuje pomoc Ukrajině a uprchlíkům utíkajícím z Ukrajiny před válkou a zamezuje jejímu nelogickému zdanění či jiné administrativě. Zákon řeší daňové důsledky poskytované pomoci jak z hlediska poskytovatele, tak z hlediska příjemce této pomoci. Zvolená daňová řešení lze aplikovat i v jiných podobných situacích. Jako pozitivní je vnímáno i to, že vznik této normy iniciovala odborná veřejnost, která se navzdory omezenému času podílela na jeho přípravě, připomínkování a zavadění do praxe. Norma tedy vznikla tak, jak by zákony usnadňující podnikání vznikat měly, tedy za úzké spolupráce a součinnost s jejími uživateli. |
3. místo 15% | Urychlení povolovacích procesů při budování fotovoltaických systémů (nařízení o stanovení rámce pro urychlení zavádění energie z obnovitelných zdrojů) |
Předpis | Nařízení Rady (EU) 2022/2577 ze dne 22. prosince 2022, kterým se stanoví rámec pro urychlení zavádění energie z obnovitelných zdrojů » Plné znění |
Autor | Evropská komise |
Zdůvodnění | Nařízení flexibilně reaguje na omezení a ohrožení bezpečnosti dodávek plynu do EU. Ke zmírnění negativních dopadů této situace se po přechodnou dobu urychlují povolovací procesy při budování obnovitelných zdrojů energií. Nařízení zavádí celou řadu konkrétních a přímo aplikovatelných pravidel, jako je např. fikce povolení při instalaci solárních zařízení o výkonu do 50 kW. |
4. místo 14% | CSRD: Sejmout z očí zelenou pásku (směrnice o podávání zpráv podniků o udržitelnosti) |
Předpis | Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2464 ze dne 14. prosince 2022, kterou se mění nařízení (EU) č. 537/2014, směrnice 2004/109/ES a směrnice 2013/34/EU, pokud jde o podávání zpráv podniků o udržitelnosti » Plné znění |
Autor | Evropská komise |
Zdůvodnění | Nejpozději od roku 2028 budou nejenom velké, ale i malé a střední společnosti s akciemi obchodovanými na burze zveřejňovat ve standardizovaných formátech auditované informace o vlivu podniku na společnost a přírodu a o vlivu klimatických rizik na odolnost a hodnotu podniku. Tyto informace od firem pomůžou napravit naši přetrvávající informační slepotu a podpůrná metodika pro přípravu zpráv usnadní firmám adaptovat se na novou realitu klimatických změn a společenských očekávání. |
5. místo 12% | Transparentní řazení příspěvků ve vyhledávačích (nařízení o digitálních službách) |
Předpis | Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2065 ze dne 19. října 2022 o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES (nařízení o digitálních službách) » Plné znění |
Autor | Evropská komise |
Zdůvodnění | Nařízení o digitálních službách přináší rozsáhlou aktualizaci pravidel fungování online služeb. Pozitivním přínosem této nové regulace je mimo jiné povinné vysvětlování fungování řadících algoritmů, tj. jakým způsobem je stanoveno pořadí u zobrazených příspěvků ve vyhledávačích nebo online tržištích. Nařízení také zpřehledňuje způsob vyřizování nahlašovaní nezákonného online obsahu a zlepšuje možnosti nápravy. Těmito opatřeními dochází k transparentnějšího online prostředí jak pro spotřebitele, tak pro podnikatele. |