Novela zákona o svobodném přístupu k informacím týkající se otevřených dat vyhrála anketu Zákon roku 2016 jako nejlepší legislativní počin z hlediska podnikatelů. Dlužno dodat, že jde o otevřená data veřejného sektoru. Jak si ale představují podnikatelé otevřenost svých vlastních dat? Jsou připraveni následovat veřejný sektor? Má to pro ně vůbec smysl, nebo stále platí mantra, že všechna data si musí podnikatel chránit, aby si udržel konkurenční výhodu a přežil. Nenastal již čas pro otevřená data soukromého sektoru?
Představte si situaci, kdy v různých odvětvích soukromé subjekty běžně dávají k dispozici data, která získávají nebo vytvářejí v rámci své podnikatelské činnosti. A nejen to, dávají je k dispozici jako data otevřená. Na trhu jsou tak dostupná otevřená data z oblasti bankovnictví a finančních služeb, geomarketingová data, data o cenách, data o jakýchkoli jiných myslitelných obchodních podmínkách. Samozřejmě vždy se bude jednat o data poskytnutá, aniž by byla porušena legislativa, která by zveřejnění zakazovala.
Co myslíte – povede tato situace, kdy jeden podnikatel, nebo skupina podnikatelů poskytne svá data jako otevřená, k tomu, že tito podnikatelé budou čelit nebezpečí zániku, protože ztratí konkurenční výhodu spočívající v tom, že pouze oni mají tato data k dispozici? Dle mého názoru nikoli nevyhnutelně. Naopak mohou tato data poskytnout stimul, který povede ke zlepšení technologií a služeb v daném sektoru, ke zlepšení zkušenosti zákazníků (možná ke kvalitativnímu skoku). Tento stimul pak může i pozitivně dopadnout právě na ty podnikatele, kteří data jako otevřená poskytli, pokud na nový trend budou dopředu cíleně připraveni.
„Data poskytnou stimul, který povede ke zlepšení technologií a služeb v daném sektoru, ke zlepšení zkušenosti zákazníků a možná ke kvalitativnímu skoku. „
Jak naznačeno výše, samozřejmě veškeré zvažované postupy musí být zcela v souladu jak s legislativou na ochranu osobních údajů, tak i jinou relevantní a mnohdy velmi přísnou regulací. Ale nemusí jít nutně o právní problémy, které by nebylo možné překonat.
Vracím se tedy k řečnickým otázkám uvedeným výše a mírně je přeformuluji. Má stále pro podnikatele smysl držet si veškerá svá data v tajnosti jako konkurenční výhodu? Nebo je lepší připravit se na situaci, kdy tato data budou mít všichni, a tuto situaci vyvolat?